WERKWIJZE
STA STERK, GROEI MEE!
De training ‘STA STERK, GROEI MEE’ biedt concrete technieken om groepsdruk te weerstaan, sociale vaardigheden te verbeteren en stress effectief te beheersen.
Door middel van interactieve sessies, rollenspellen en specifieke psychofysieke oefeningen krijgen groep 8 leerlingen de mogelijkheid om actief deel te nemen en hun vaardigheden te ontwikkelen in een ondersteunende omgeving. Belangrijk is de integratie van de training in de onderwijscontext, met actieve betrokkenheid van ouders en leraren.
Sociaal succes
behalen
doe je samen met OutsideIn!
Sociale cohesie in de klas is cruciaal voor een positieve schoolervaring. OutsideIn gaat binnen het programma “Sta sterk, groei mee” aan de slag volgens het “KISS”-principe (Keep It Simple for Success). Hierin staan eenvoud en succeservaringen centraal. Dit doen we door de inzet van peer mentoring en groepsactiviteiten. Randvoorwaarden zoals inclusiviteit, veiligheid en studentgerichtheid worden toegepast om ervoor te zorgen dat de training effectief is en alle leerlingen bereikt.
Kortom, door het versterken van verschillende aspecten en het toepassen van de juiste randvoorwaarden, biedt de psychofysieke weerbaarheidstraining ‘STA STERK, GROEI MEE’ een alomvattende aanpak om de sociale en emotionele weerbaarheid van groep 8 leerlingen te vergroten en hen te helpen bij een succesvolle overgang naar de middelbare school.
Het proces
Als trainer voor groep 8 leerlingen die zich voorbereiden op de overgang naar de middelbare school, volg ik een gestructureerde aanpak om effectieve psychofysieke weerbaarheidstrainingen te bieden. Hier is hoe ik te werk ga:
Kennismaken en groep-analyse
Voorafgaand aan de training maak ik kennis met de leerlingen en de leerkracht. Zo worden behoeften in kaart gebracht en gekeken naar de basis van de groep.
Programmaontwerp
Vervolgens werk ik een (op maatgemaakt) lesprogramma uit gebaseerd oppsychofysieke oefeningen om de weerbaarheid van de leerlingen te vergroten.Middels interactieve sessies, rollenspellen en psychofysieke oefeningen leren deleerlingen stevig in hun schoenen te staan, assertief te zijn en eigen keuzes te maken.
De training helpt hen om niet toe te geven aan groepsdruk en negatieve invloeden,en hun eigen pad te kiezen.Sociale vaardigheden zoals communicatie, empathie en intuïtie worden versterkt,zodat de leerlingen zelfverzekerd in nieuwe sociale groepen kunnen integreren enzich kunnen aanpassen aan de middelbare school. Stressmanagement en welzijnworden bevorderd door technieken voor stressbeheer, ademhalingsoefeningen enmindfulness.
Implementatie
De training is praktisch en interactief. Ik gebruik een mix van rollenspellen, groepsdiscussies en fysieke activiteiten om de leerlingen actief bij het leerproces te betrekken.
Veiligheid en inclusiviteit
Veiligheid staat altijd voorop. Ik zorg ervoor dat alle oefeningen veilig zijn en geen risico’s met zich meebrengen voor de leerlingen. Daarnaast streef ik naar inclusiviteit, waarbij ik rekening houd met verschillende achtergronden, niveaus en vaardigheden van de leerlingen.
Ouder- en schoolbetrokkenheid
Ik moedig actieve betrokkenheid aan van zowel ouders als leraren. Ik geloof dat een samenhangende aanpak, waarbij alle belanghebbenden worden betrokken, de effectiviteit van de training vergroot.
Evaluatie
Na elke training evalueer ik de resultaten en verzamel ik feedback van de leerlingen en leraren. Op basis van deze feedback pas ik mijn aanpak aan om de training continu te verbeteren.
Ondersteuning
Ik bied ook ondersteuning na de training, indien nodig. Ik sta altijd klaar om vragen te beantwoorden, advies te geven en verdere begeleiding te bieden aan de leerlingen.
Sta Sterk, Groei Mee:
Een boodschap die resoneert en inspireert.
Meer weten? Stuur ons dan een vrijblijvend bericht!
Wat levert het op?
Buiten het feit dat de kinderen hun zelfbeeld, zelfvertrouwen en assertiviteit opbouwen, werkt onze training uiteraard ook voor de docent én ouders!
100% voorbereiding op
het voortgezet onderwijs
Het vergroten van de
sociale cohesie in de groep
Betere
communicatie
